Cíle ideje portálu "pochop.to" (výše původně "Vizuální a jasná komunikace COVID-19", ale rozšířil bych to obecne na krize, aby lide vice chapali, co se deje, proc, jak mohou pomoci; a aby to bylo udržitelné dlouhodobě)
- 1) usnadnit veřejnosti chápat krizové stavy a lépe přijímat opatření - grafickou formou informovat o vyznamu opatreni behem krize (treba ten vizualni styl na twitteru, co pouziva ted Prymula, mi prijde celkem fajn; potiz je, ze ne kazdy ma twitter, i kdyz je to trochu vymluva, protoze ucet na cteni mit cloveke nemusi)
- 2) pomáhat veřejnosti situaci zvládnout - nejvíce psychicky stresující jsou situace, kdy člověk neví a nechápe, co se děje
- 3) nabídnout veřejnosti, jak se zapojit do zvládání situace (podle mě takový jednotný portál není) - nyní třeba Červený kříž, výzvy nemocnic; tak by to mohlo být na jednom místě
- 4) zvyšovat odolnost občanů proti dezinformacím - opět za pomoci narativního přístupu, gamifikace (př. ilustrace argumentačních faulů, zdroje a postupy pro ověřování informací, rozvoj kritického myšlení; moc hezkou infografiku ma treba http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly)
- 5) zvyšovat povědomí veřejnosti o významu chápání dat, jejich vizualizací a predikcí - například pomocí jednoduchých grafů, narativního přístupu, jaký význam mají, proč je dobré je sledovat, co z toho lze a co nelze vykoukat
- 6) (?) zvyšovat kompetenci státu ve srozumitelnější komunikaci s občany - vytvořit expertní board, který bude umět vytvořit nějaký kurz či školení pro zainteresované lidi ze státní správy
Cílová skupina
- laická veřejnost
- děti
Potřebné odbornosti
- grafik, UX
- psycholog
- učitel
- novinář
- datový analytik
Udržitelnost
- využití během přírodních katastrof
- patriace neziskovky typu Hlídač státu (ten mi do toho sedí nejvíce) či Rekonstrukce státu, Člověk v tísni
Příklady využití: pandemie, povodně, vedra, sucha.
Související
- https://drzmespolu.blogspot.com/p/drzmespolu.html - logo iniciativy
- https://drzmespolu.blogspot.com/p/prace-s-fakty.html - pro sociální sítě